Telli enda trükised Mudust

“Miks ometi!? Ma saan ju trükikojast otse ka tellida,” küsid. Sul on õigus. Saad küll. 

“Mis on see, mida Mudu kaudu tellimine meile juurde annab?” Jälle õigustatud küsimus.

Mudu on trükiseid tellinud, trükikodadesse nina pistmas käinud, kõige kohta küsimusi küsinud, trükikodade tugevaid (või siis nõrku) kohti vastavalt võimetele ära kasutanud ja töösse rakendanud juba Mudu ajaarvamise algusest peale ja ka enne seda. Päris ausalt tunnistades suisa nii kaua, et pealtnäha pole me veel nii vanadki. Kesse enam mäletab aegu, kui enne trükikotta minemist sai läbi käia reprokojast, kus hoolega tehtud tööle tagasisidet (enamasti selle kohta, mis parandamist vajab) sai ning sealt saadud kiledega alles võis trükikotta samme seada. Piret mäletab. Mäletab ka seda tunnet, kuidas teiste kujundajate trükifailidesse süvenemine tasapisi tarkust juurde tõi, aga ühel hetkel ära väsitas ja kogu oma tarkusepagasiga omaenda failide loomise järele soov tekkis. Koos lootusega, et kui midagi valesti läheb, siis trükikoda juhendab. Paraku saab tänapäeval trükikodadest väga harva tagasisidet, äärmisel juhul siis, kui midagi täiesti metsas on. Mõistan, kliendi koolitamise jaoks ei ole aega. Failid tulevad viimasel hetkel ja siis trükimasin juba ootab. Või kui tuleb varakult, siis on kuhi laua peal ees ja kui enamvähem kõlbab, siis masinasse see läheb. Muidu ei kurdakski, aga masinasse läheb pahatihti ka kliendile näidiseks loodud fail. Või on värvid lahutatud õndsas usus, et trükk tuleb katmata paberisse ja kujundajale ei ole keegi iitsatanud, et eelarvevahendite drastilise suurenemise-vähenemise tõttu trükitakse hoopis kordades rohkem värviküllastust lubava klantsi peale. Huvitav küll, miks need värvid nii plassid tulid, ometi sai ju särav paber võetud!?

See kõik on keskmise kujundaja argipäev. Kui saaks ometi vajadusel nõu ja abi küsida. 

Mudu on hea meelega vahelüli Sinu, Sinu kujundaja ja trükikoja vahel. Kujundusse Mudu ei sekku, küll aga jagab näpunäiteid, kuidas fotod, joonistused, kaardid niimoodi ette valmistada, et trükk maksimaalselt hea tuleb. 

“Kas siis Mudu saab trükikojast tagasisidet?” 

Mõnikord saab. Ükskord näiteks tuli selline tagasiside, kui enesekontrolli mõttes sai küsitud:

“Ei-noh, need olid ju sinu failid, need läksid otse masinasse, ei hakanud aega raiskama. Mudu failid on tip-top.” 


Mõnikord läheb ikkagi kõik metsa. Ei maksa alahinnata inimliku puudutuse võluvõimet. Vaidluste puhul suudab Mudu aru saada nii kliendist kui trükikojast ja leida lepitust ning lahendust. Trükinduses kipub olema nii, et mida varem viga avastatakse, seda soodsam on selle mõjude tasandamine. Kes teeb, see võtab ka vastutuse. Mudul on teadmised ja oskused trükialaste vigade tagajärgede harutamisel kliendi ja trükikoja vahel usalduse loomiseks. 


Miks ma seda teen? Sest mõnikord tahaks lihtsalt karjuda, et ärge tehke nii! Ärge saatke sulaselgelt näidiseks tituleeritud faili trükikojale edasi. Trükikojad, ärge pange näidiseid või ilmselgelt valesti lahutatud värve masinasse. Trükimasinad lähevad aina edevamaks, trükindus ise aga käib alla. 

Trükiteadmised on olemas. Käesolev lehekülg on täiendamisel.